Search This Blog

Followers

Labels (etichete)

. blackbird (2) adevar istoric (2) adoptie (1) alb-negru (7) ambulanta (1) amintiri (2) anca-ieseanca (16) animal rescue (1) arhitectura (8) arta (3) autumn (23) balcon (7) bipezi (5) biserica (4) black and white (8) Black Sea (1) botanical garden (1) Bucovina (1) bw photography (5) calatorie virtuala (1) Caponigro (2) Casa Moruzi (1) cat (9) catel (1) citadina (11) city (19) civilizatie (9) contrejour (6) copaci (10) Copou (5) crazy world (6) Danelin (1) dog (9) Easter (3) Eminescu (1) faintheartedness (1) flori (9) flower (10) fotografie alb negru (4) Golia (1) gradina botanica (13) graffiti (1) green (5) iarna (29) iasi (80) ieseanca (10) instantaneu (5) istorie (5) Italia (1) iute (2) Kojemeako (6) landscape (12) limba romana (7) lumina (3) macro (24) manastire (2) mila (1) Moldova (4) monument istoric (2) motor fest iasi (1) natura (1) NEW YEAR (4) nostalgii (3) orasul (21) Palatul Culturii (4) Parcul Expozitiei IASI (1) pasari (5) Paste (4) peisaj (10) peisaj rural (3) people (4) periferie (3) pet adoption (2) pets (2) pisica (8) plante (2) politica (6) primavara (16) protest (4) rain (2) rainbow (1) Rapa Galbena (1) rasarit (3) Romania (5) Romania azi (88) Romania today (8) Romanica (6) Rosia Montana (2) salvati teii (2) snow (10) soare (7) spatii verzi (4) spring (18) strada (8) strada Toma Cozma 16 B (1) street photo (10) struti (1) summer (6) sunrise (2) sunset (2) tei (2) the Village Museum Bucharest (1) toamna (18) traditii (1) trees (8) Ukraine (2) urban (7) Vama jud. Suceava (2) vara (2) viaggio virtuale (1) Viena (2) vrabii (2) Vrancea (1) weather (2) winter (31) worldchanging (1) zapada (6) zid (1) zona crepusculara (14) zuzu (3)

Translate

5.6.12

manipularea

Citind pe un blog un "post", asa i se spune, nu?, despre o declaratie a ministrului educatie precum ca diversificarea scolii ar trebui facuta inclusiv prin televiziune, mintea mea zburdalnica, m-a dus la ideea de manipulare. Pentru ca asta se face cu noi de cind ne nastem, la virsta deciziilor importante pentru viitor, continua mai departe, inclusiv cind am reusit, o parte din noi, sa ajungem la virsta pensionarii. Mi-e frica sa ma lansez pe subiect, pentru ca are atitea ramificatii pe care nu ma simt in stare sa le urmaresc. Ma inspaimint doar, traiasca paranoia (a mea, desigur), de ceea ce intrevad in spatele termenului.
O sa-mi amintesc doar opozitia mea, copil fiind, la forma de manipulare educationala din familie. Mi se spunea sa fac, sau sa nu fac ceva. De multe ori, probabil din cauza ca nu gaseam o logica in ceea ce-mi spuneau cei mari, sau o motivatie valabila pentru mine, intrebam DE CE? Raspunsul invariabil era "pentru ca asa trebuie". Uneori mai intrebam de ce asa trebuie, dar renuntam, intrucit nu-mi amintesc sa fi primit vreun raspuns satisfacator. Si nu pentru ca resursele intelectuale ale celor din familie n-ar fi facut fata, ci doar pentru ca asa se spunea pe atunci copiilor, considerindu-se ca pozitia de adult era suficienta ca sa motiveze diverse indemnuri sau interdictii. Poate de asta am citit mult, de-a valma, nu-mi cenzura nimeni lecturile, o alta scapare a adultilor:). Am invatat sa scriu si sa citesc pe la 4 ani jumate, crescind pe linga bunicii invatatori. In clasa intii, alta problema, ma plictiseam, drept care faceam tot felul de nazbitii in timpul orelor. Noroc de invatatoare, care ma pedepsea destul de bine, mai ales ca era in conflict cu bunica, cea care construise scoala, cu bani de la stat, evident si care era directoare, pozitie mult rivnita de invatatoarea mea. Prima invatatoare din sat, prima scoala, li se dadea teren, pentru casa si scoala si nu mai stiu restul. Dar nu despre asta era vorba, ci despre lecturile mele, dintre care imi amintesc ceva de Makarenko, marele pedagog rus, am citit-o ca pe o carte de povesti! Titlul era CARTE PENTRU PARINTI :))))))))))
Nu-mi amintesc mare lucru, cred ca erau exemple destul de ciudate pentru mine, unele din case de copii corectionale. Dar e posibil sa fi avut oarece influenta asupra mea...A mai fost si DESPRE EDUCATIE, de Herzen. Bizar e ca-mi amintesc perfect titlul si autorul ambelor carti.
Mda...incursiunea asta in trecut, naste niste intrebari. O sa ma gindesc, sper ca nu mi-am pierdut acest prost obicei.
Nu stiu ce poza sa pun la textul asta, asa ca o sa va servesc una cu mine, la 20 de ani.

3 comments:

Lucia Cojocaru said...

Draga doamna Anca,
Am descoperit blogul tau azi, 5 iunie si sunt incantata de fotografii.
Cu privire la educatie si eu am citit Macarenco (Seaguri pe turnuri si Poemul pedagogic!!!
Ambele carti se refereau la case de copiidin URSS de dupa revolutie, dar nu de mult mi-am dat seama ca i9n aceste case erau reeducati copiii celor arestati ce mureau prin Siberia!

Lucia Cojocaru

Anca Maria Dorohoi said...

multumesc, mai putem comunica, in vreun fel?
da, mult mai tirziu, am inceput si eu sa descilcesc itele astea, cu sovietici, sovietizare, traiasca prietenia romano-sovietica si altele.

Iulia Pascanu said...

frumusica foc tipa din fotografie ;)